Works/Documents

Footwork TIPS

DefJay 2012. 2. 16. 03:25

Just a few points that have helped me to greatly improve my footwork over the past
months (these are not hard and fast rules, but they will help you to notice the
difference in appearance of various styles):
지난 몇달 동안 저의 풋웍을 더 좋게 만드는데
도와줬던 몇개의 요점들입니다.
(이것들은 꼭 지켜야 하는 규칙은 아니지만
여러가지 스타일의 모습이 어떻게 다른지
이해할 수 있게 해 줄 것입니다..^^)

1. keep you hips under your center of gravity (i.e. your belly button). this means
you will have to keep one foot underneath you at most times by alternating)
1. 엉덩이를 항상 무게중심 (즉 배꼽부분 정도..)
밑에 가있도록 하세요. 이것은움직일 때 거의 항상 발을 바꿔가면서
한 발이 몸 밑에서 몸을 지탱하는 형태에있게 됨을 의미합니다.

역자주 1 : 음.. 주로 비보이들이 풋웍을 할 때 깔끔한 것이 제일 멋있던 것 같던데.^^
아무튼, 한 쪽 발로 몸을 어느정도 지탱하면서 중심이동을 할 때가 좋아보이던 것
같네여..^^

2. if your hips are slightly elevated (with your center of gravity still over your feet),
your movement will be faster. this means that you should try to support your self on
the upper-portion of your palm (where your callouses are), or on your finger-tips
(be careful of your thumbs). you can develop good footwork on flat palms, but it’s
harder.
2. 만약에 골반부위가 살짝 올려져 있다면..
(물론 이 때에도 무게중심은 발 위쪽으로 가있어야 합니다..)
동작이 더 빨라질 것입니다.
이것은 몸을 지탱할 때 손바닥의 윗부분
(굳은 살이 있는 부분) 아니면 손가락 끝으로 지탱하면
(엄지 손가락을 주의하세요.)좋다는 의미입니다.
손바닥 전체를 짚고 좋은 풋웍을 할 수도 있지만,
조금 더 어려울것입니다.

3. your supporting foot (under your hips) should,
for all practical purposes, almost
never be on its heel. stay on the ball of the foot.
3. 지탱하는 발 (골반 밑에 있는 발)은 대배분의 실제적인 경우에는
발뒷꿈치로닿지 않아야 합니다. 가능하면 발 끝으로 바닥을 짚으세요.

4. beware of excessive arm-flailing unless its part of your style.
4. 그게 자신의 스타일이 아니면 팔을 과도하게 휘두르면서 풋웍을 하지 마세요.

5. try to keep a relaxed face (ex: easy roc).
this is just a personal pet-peeve,
but it can make a difference.
5. 이건 저의 개인적인 생각인데 느낌상 차이를 주 수 있습니다.
가능하면 편안한 얼굴을 하세요. (ex : easy roc)

6. don’t just go for speed. change the tempo, and don’t forget that it’s possible
to return to toprock briefly and then reenter footwork.
6. 무조건 빠르게만 하지 마세요. 템포 변화를 추구하세요. 그리고 다시 탑락으로
돌아온 뒤에 풋웍으로 돌아갈 수 있다는 것도 기억하세요.

7. when you’re learning, force yourself to freeze after every three (or whatever)
revolutions of your six-step. good freezes are oftentimes what separate the real
breakers from the wanna-bes who copy you and also grant you time to think of your
next move.
7. 배우고 있는 단계에서는, 식스스텝을 3바퀴 (대충 그 정도..) 정도 돌고 나면 꼭
프리즈를 하는 습관을 들이세요. 좋은 프리즈들은 진짜 비보이들하고 그냥 남의
동작을 흉내내는 비보이들을 주로 구분시켜 주는 것 중의 하나입니다.그리고 또
다음 동작을 어떻게 할 건지 생각할 시간도 줍니다.

Hope this helps, and work the style. Make sure that your “Bboying” doesn’t
turn into a routine a gymnast with no rhythm could imitate. there are, of course,
some damn good gymnasts with rhythm, so watch the insults ;).
이것이 도움을 줄 수 있었으면 좋겠네요. 그리고 제일 중요한 것은 “Bboying” (춤)
가 아무런 리듬감각이 없는 체조선수가 따라할 수 있는 안무로 변하지 않게 조심하세요.
물론 리듬감각이 아주 뛰어난 체조 선수들도 있으니 욕할 때 주의하세요..-_-;;

Lastly, learn to love practice as must as performing. Breaking is a labor of love,
and make sure your motives match that mentality.
마지막으로 사람들 앞에서 공연하는 것 만큼 연습하는 것을 사랑하세요. 비보잉은
노력의 산물이고, 그것을 사랑해야지 진정으로 발전합니다. 그러니까 춤을 추는
의도가 그런 생각에 맞도록 유의하세요.

Peace, masterlock

Translated by Def Jay