Works/Interviews

CRUMBS ( STYLE ELEMENT / KILLA4NIA )

DefJay 2012. 2. 16. 03:51



KOREAN ROC:
Can you briefly introduce yourself?

간단하게 자기 소개를 해주시기 바랍니다.

CRUMBS:
My name is Bboy Crumbs from Style Elements Crew, also representing Killafornia, straight out of Cali, west Coast life style, Bboy style what up!

나는 California의 Style Elements Crew Bboy Crumbs이고 Killafornia에도 소속 되어있다.


KOREAN ROC:
How did you get into Bboying?

비보잉을 시작하게 된 계기는?

CRUMBS:
Junior high, just seeing some kids from my junior high do it, and some people from around the way and that’s how I first seen it, and I was “Wow, I want to do that.” So, just tried it and made it happen and still doing it today.

내가 중학교 때 학교에서 그리고 그 외의 곳에서 보고 시작하게 되었는데 보고서는 “와 정말 하고 싶은데!” 라고 생각해서 해보고 현실이 되었다.

KOREAN ROC:
How did you get together with Style Elements Crew?

Style Elements Crew에 들어가게 된 계기는?

CRUMBS:
I met Remind in 1993 at a jam, I’m from Madesto and he’s from Stockton which is in California, a half hour away from each other both in the valley of Cali, so he was at this jam in Madesto, a hall jam, we used to have a lot of hall jams out there. I met him there dancing, and we just cliqued from there and was dancing together ever since Bboy Ivan, he’s from where I’m from, Madesto, and I met him before I met Ariston (Remind의 본명) we were just dancing together for a long time and we would enter competitions together and make up names all the time make up new names and then we came up with Style Elements and we got stuck to that. That’s pretty much how we all got together. We all lived closed to together and we just danced together.

1993 년 어느 jam에서 Remind를 만났다. 나는 Madesto란 곳에 살았는데 Remind는 Stockton이란 30분거리의 지역에서 살았다. Madesto에서 열렸던 한 jam에서 만났는데 그때 당시 jam 들이 많았다. 서로 춤을 추다가 만났는데 통했는지 같이 춤을 추게 되었다. Bboy Ivan은 Ariston(Remind의 본명)을 만나기 전에 만났는데 그는 나와 같은 지역인 Madesto에 살아서 우리 셋이 같이 여러 대회를 항상 다른 크루 이름으로 참여하다가 Style Elements 라는 이름을 지었고 그 이름에 정착했다. 그렇게 모두가 모였고 대부분이 다 가까운 지역에 살아서 같이 춤추다가 만나서 크루를 만들었다.

KOREAN ROC:
Some people call you guys the “New Freshest Kids” which means you guys improved
the Bboying skill to another level. Where did you get those influences?

몇몇 사람들이 당신들의 독특한 스타일을 보고 ‘New Freshest Kids’ 라고 부르는데 그런 독특한 스타일은 어디서 영향은 받았습니까?

CRUMBS:
Some big influences for Style Elements were Ken Swift, Storm, and Floor Master, little bit of Crazy Legs, and people here and there, Innovators, Storm a lot because he was creating a lot like new things and Ken Swift too, he had the Old Skool style but he kept innovating along with the time so he was a big inspiration for us too. Just watching them and we just, we didn’t watch too many videos, so that’s how we created our own style and we just came up with new vocabulary and flipped the art a little bit.

Style Elements가 가장 크게 영향을 받은 사람들은 Ken Swift, Storm 그리고 Floor Master, 거기에 Crazy Legs 조금, 여기저기의 많은 사람들. Storm에게서 많은 영향을 받은 게 새로운 것들을 많이 만들어 냈다. Ken Swift 도 말인데 그는 Old Skool style을 간직했지만 거기서 시간과 같이 발전하는 것 같았다. 그 사람들을 보고, 또 그 때 당시에는 비디오 자료들이 많이 없어서 우리만의 독특한 스타일을 만들어서 새로운 명칭들을 붙이고 그 art를 좀 뒤집어 봤을 뿐이다.

KOREAN ROC:
Can you describe your Bboying style?

당신의 Bboy 스타일을 설명 해주십시오.

CRUMBS:
In one word, I’ll just say Evolution. I’m all around, complete that’s what I work towards being, and that’s what I’ve been working towards being since I started and I have been doing it for about 14yrs now. So, just being complete, I don’t say like I’m a Power Mover, I’m a style guy or I’m a trick guy; I’m all around.

한 마디로 하자면, ‘진화’라고 하겠다. 난 다 할 줄 안다, 완벽한, 그게 내가 원하는 거고 내가 시작할 때부터 14년 동안 춤을 추면서 그렇게 하고 싶었다. 나는 내가 Power Mover이다 Style Mover이다 이렇게 나누지 않는다, 난 다 한다.

KOREAN ROC:
People consider you as the pioneer of the New Skool. What is your opinion about that?

New Skool의 선구자를 당신으로 말하는 사람들이 많은데 어떻게 생각하십니까?

CRUMBS:
I still feel young so, I accept it, it’s cool it’s a honor but I still feel young, just turned 27, and I’m still doing it now hard, just like I was doing it back then and I still have long ways to go to be called as a pioneer in my mind. But of the New Skool generation, Yeah, I can see why they say that because myself, Remind, Bboy Ivan, and couple of us; we really innovated the game a lot. All these new kids are doing now a lot of it comes from us; a lot of it comes from the Old Skool too. But a lot of the hands to elbow to shoulder, lot of the threads, doing stuffs on the neck and just weird things that are out now a days, lot of it comes from Style Elements. So, it’s cool, it’s an honor to be labeled a New Skool pioneer.

난 아직도 어리다고 느낀다, 받아 들이기야 하겠지만 정말 쿨한거고 영광이다. 하지만 나는 아직 어리다 느끼고 있고, 이제 막 27살이 되었지만 시작했을 때처럼 아직도 열심히 하고 있다. New Skool 세대들이 보자면, 왜 그런 말이 나오는 지를 알겠다. 나와 Remind, Bboy Ivan 그리고 몇몇; 우리가 Bboying에 있어서 정말 혁신적이었다. 요즘 Bboy들을 보면 우리가 하던 것들을 다 한다, 물론 우리가 한 것도 Old Skool에서 온 것이기도 하다. 하지만 많은 것들, 예를 들자면 물구나무에서 팔꿈치로, 거기서 어깨로 그리고 많은 Threading들, 또 목으로 하는 무브들과 여러 이상한 무브들이 사람들이 요즘 많이 하는데 그 대부분이 Style Elements에서부터 나온 것이다. 그래서 나는 상관없다. New Skool 선구자로 불린다면 나는 영광이다.

KOREAN ROC:
Many Korean Bboys were influenced by you from BOTY 97 and year 99 when you came to Korea. But many Korean Bboys look at your skills and considers that skills are the best in Bboying. Could you give them an advice?

많은 한국 Bboy들이 당신이 BOTY97때 와 99년 한국에 방문했을 때를 보고 많은 영향을 받았다. 하지만 한국 Bboy대부분이 테크닉만 연습해서 테크닉이 최고인줄 안다. 그런 사람들에게 조언을 한다면?

CRUMBS:
Well, it’s like this. You can do whatever you want to do, that’s what I think; just make sure it’s on beat. I don’t really do it anymore, but I can, like hopping on one hand, but I did all that stuff on beat. When I was dropping from hands to elbows and coming back up, all that stuff, I don’t care which clip you were watching, it was always on beat. So, a lot of people get mixed up, a lot of the new kids maybe they don’t listen to the music so much, but they got it down though, the move it self, so they get hated on for good reason. It’s really supposed to be a dance. I made certain moves, those moves that we are talking about, I did them to be my own kind of dance, and so they are taking it and doing what they want with it so maybe it’s portrayed in a bad light because it’s not me doing it anymore so I have no control over it. But it was made to be a dance; it wasn’t made to be a spectacle.

음, 당신이 뭘 하던 상관은 없다, 적어도 내가 생각하기엔 말이다. 하지만 꼭 음악을 들어라. 원핸드팝과 같은 무브들, 요즘엔 내가 안 하지만 나는 항상 음악을 들으며 했다. 내가 물구나무에서 팔꿈치로 내려오고 다시 올라가는 걸 할 때도, 어떤 동영상을 봐도 상관없다, 나는 항상 음악과 함께 했다. 그래서 많은 사람들이 혼동을 하는 것이, 어린 Bboy들은 음악을 듣진 않더라도 할건 다한다. 그래서 사람들이 많이 싫어하게 된다, 하지만 역시 춤이 기본인 것이다. 나는 아까 말한 무브들과 몇 개의 무브들을 만들었는데 나는 나만의 춤이기 위해 만들었다. 그래서 많은 이들이 그걸 따라 하는 것은 상관은 없지만 아무래도 나쁜 쪽으로 영향을 준 것 같다. 나는 더 이상 하지 않기 때문이다. 그래서 내가 뭐라 할 수가 없다. 하지만 나의 무브들은 춤을 추기 위해 만들었지 화려해 보이려고 한 건 아니다.


KOREAN ROC:
What is a ‘Battle’ to you? Can you define it for us?

당신에게 Battle이란 무엇인가요?

CRUMBS:
Battles just, going all out, just having fun against whomever your opponent is, and trying to top the other guy on what he’s doing. Really it’s just about peace, love and respect and having fun. Battles a battle, you go for what you know.

배틀은 상대방이 누구이던 즐기면서 상대방을 이기려는 것이다. 진심으로, 배틀은 평화,사랑 그리고 존중, 그리고 재미의 의미이다. 배틀은 배틀이다.

KOREAN ROC:
Can you define ‘Music?’ and how it relates to Bboying?

당신에게 있어서의 ‘음악’과 비보잉의 관계 그리고 음악의 뜻은 무엇 입니까?

CRUMBS:
When you are Bboying, you are supposed to really turn in to the music. Whatever you are hearing, it’s almost not like you are dancing to the music you have to almost become the music. Because you are suppose to be one. The music and the Dancer are not separate; we are one in the same. So the music’s supposed to move you. That’s the felling I get, I let the music move me and I listen to it but a lot of people hear it, when you are supposed to feel it. They are trying to be on beat but I think you should just let it flow, let it just come naturally become the music in physical form.

Bboying 할 때는 정말 음악에 빠져야 한다. 뭘 듣던 간에, 내가 춤추는 게 아닌 내가 음악이 되는 그런.. 그렇게 되는 게 정상이다. 음악과 댄서는 하나이다. 그러므로 음악이 너를 움직여야 한다. 난 그렇다, 음악이 나를 움직이게 하고 나는 듣고 느끼는데 대부분의 사람들이 듣기만 하고 느끼지를 않는다. 비트에 맞추려고만 하려 하는데 그저 흐름에 맡겨야 한다, 자연스럽게 너 자신이 육체적인 음악이 되는 것이다.

KOREAN ROC:
Do you have your own rules in Hip-hop?

개인적으론 힙합이나 비보잉이나 그 안에 어느 정도의 룰은 존재한다고 생각합니다. 당신이 생각하는 비보잉의 룰이란 혹시 갖고 계신가요?

CRUMBS:
I don’t have any rules; all I say is respect everybody because there are lots of haters out there and it’s in our mentality to want to battle and to not like somebody and all that’s part of the game it’s all cool, but don’t take it to seriously because at the end of the day, we are all dancers. So I don’t really have any rules or guide lines and I don’t get to picky on that, I just have fun with the dance. We all living this life once so make the best of it, why hate on each other.

그 런 것 없다. 내가 하고 싶은 말은, 모두를 존중하라는 것이다. 왜냐하면 상대방을 헐뜯고 비난하는 사람들이 너무 많은데 그건 인간의 생각이 그렇다, 배틀하고 싶고 누군가를 싫어하고 싶어 하는 것 말이다. 하지만 그건 어쩔수 없는 것이니 괜찮은데 너무 진지하게 받아 들이지 말았으면 한다. 결론은 우리 모두 댄서 아닌가. 그래서 나는 룰이나 지침 같은 건 없고 그렇게 깐깐하게 따지지도 않는다. 댄스를 통해서 나는 재미를 느낀다. 한번 왔다 가는 인생인데 최고의 인생을 살아봐야 하지 않는가? 왜 남을 헐뜯고 비난하나?

KOREAN ROC:
Can you define ‘Foundation’ and what Foundation is to you?

당신에게 파운데이션 이란?

CRUMBS:
Foundation is the fundamentals of the dance, of Bboying. It’s Footwork, Top Rock, Up Rock, Brooklyn Rock, variations of Footworks, Freezes and we can go on and on. Foundation, there’s a lot of it. There’s a wide range of Foundation and you just have to go and seek it. Like we were talking about earlier about what we brought to the game, that’s like future Foundation, that’s the new Foundation. Like a lot of the moves that a lot of the people are doing it’s basically turning into a Foundation now. Because a lot of the kids are doing the moves, they don’t know where it comes from so it’s like you asked them “What is that move?” and they are like “It’s Foundation.” It’s a move everybody does. I could see how over the years it’s re-evolving itself. It goes in the cycle, 360. It’s just happening all over again. New Foundation is being created every year and 10yrs from now, there’s going be a new Foundation. It’s an endless cycle.

파 운데이션은 춤이나 Bboying의 기본적인 것이다. 그것은 Footwork, Top Rock, Up Rock, Brooklyn Rock, 다양한 풋워크들, Freeze들 그리고 수 없이 많다. 파운데이션에는 많은 것 들이 있는데 너 가 직접 찾고 알아봐야 한다. 우리 크루가 어떤 공헌을 했는지 말한 것처럼, 어찌 보면 새로운 파운데이션 인 것 이다. 많은 사람들이 하는 많은 무브들은 파운데이션이 되어 가는 것이다. 많은 이들이 하지만 그 무브들이 어디서 왔는지는 모른다. 그래서 “ 그 무브 뭐야?” 라고 물어보면 “ 파운데이션이야” 라고 한다. 모든 이들이 하는 무브 이다. 시간이 흘러 가면서 느끼는 건 힙합은 계속 진화 한다는 것이다. 360도 도는 것처럼 싸이클이 있는 것이다. 다시 한번 또 일어 나는 것 이다. 새로운 파운데이션은 매년 만들어 지고 있으며 10년 뒤에는 또 새로운 파운데이션이 있을 것이다. 멈추지 않는 싸이클이다.

KOREAN ROC:
What do you think about Bboys getting into commercials and TV shows?

비보이들이 광고나 비디오에 엔터테인먼트 적으로 쓰여지는 것에 대해 어떻게 생각하십니까?

CRUMBS:
I think it’s great we all need to out lead to try to make ends meet and do something with our passion in it in our art and to express ourselves to an big audience. Because, I keep it underground, I do all these underground stuff first because underground is where I came from, that’s where all of us come from; Bboys and underground dancers. There really isn’t enough money in Hip-hop, straight up! So anything people can get, I say look at the situation and if it’s good for you, then do it, if it’s corny and something that you don’t feel comfortable with then don’t do it. I’ve had plenty of jobs that I felt it wasn’t for me and I just left; I was like “I can’t do this.” But then I’ve had plenty of jobs like “Hell yeah! I’m doing this.” It’s good for me. So it’s pick and choose, it’s all in the person and people say “you are selling out” and I’m like whatever. Those are the haters. You are only selling your self out if you don’t feel comfortable and you are being taken advantage of and you are making the dance look bad. Everything you do, do it with honor and try to show the art form in its purest form.

대 단하다고 생각한다. 우리의 art에 열정을 가지고 우리 자신들을 많은 관중들에게 표현해야 한다. 나는 underground를 지킨다. Underground적인 일들을 먼저 하는 이유가 나나 모든 이들이 underground에서 시작 했기 대문이다. Hip-hop 에는 돈이 많지 않다.! 자신의 상황을 보고 좋겠다 싶으면 하고 아니다 싶음 안 하면 된다. 나는 내가 하기 싫은 일들이 있었을 때에 그냥 안하고 말았다. 그리고 내가 하고 싶었던 일들이 있었을 때에는 바로 했다. 그러니까 고르는 것이다. 근데 사람들이 “너는 우리의 art를 팔아먹으려 하는 거야” 라고 할 때 무시한다. 그 사람들이 바로 hater이다. 팔아먹는 건 자신이 정말 하기 싫고 그쪽에서 너에 대한 고지에 있고 춤을 나쁘게 퍼트리면 그게 바로 팔아먹는 것이다. 뭘 하던지 간에 영광스럽게 하고 때묻지 않은 art form의 모습을 잊어선 안 된다.

KOREAN ROC:
How do you think about the Korean Bboys right now?

99년 이후 오랜만에 한국에 방문하셨는데 한국 비보이들에 대하여 어떻게 생각하죠?

CRUMBS:
They are really good I mean when I was first here in 99, they weren’t so good, straight up! Everyone looked like beginners and now, I say Korea got better the fastest. Korea Improved really fast. I think Korea’s got the best Power movers in the world, hands down. Air Flare’ is like nothing, even the people don’t even do Power moves out here got that. So its insane people are doing some crazy things out here, the level is high out here.

정 말 잘한다! 내가 99년에 처음으로 방문했을 때에는 별로 였다. 모두들 갓 시작한 사람들로 느껴졌다. 내가 보기엔 한국이 단기간만에 최고로 많이 성장한 것 같다. 정말 빨리 늘었다. 한국에는 세계 최고의 Power mover들이 있는 것 같다. 에어트랙이 쉬워 보인다, Power move를 중점으로 하지 않는 Bboy도 다 할 줄 아는 것 같다. 한국에는 정말 잘하는 사람들이 많고 정말 신기한 무브들이 많다. 정말 높은 수준 이다.

KOREAN ROC:
Any advice to the upcoming Bboys and B-girls?

마지막으로 지금 시작하는 여러 비보이들에게 조언을 해주세요.

CRUMBS:
Just have fun with what you are doing and enjoy the dance, take it serious if you want to, but just remember that it’s just a dance and it was just made to have fun. Just have love for everybody and it’s not all about hate.

춤을 즐겨라. 진지하게 받아들이고 싶다면 받아들이되 그저 춤이고 즐기기 위해 있는 것이란 걸 명심해야 한다. 모두를 존중해줘야 하고 헐뜯고 비난하는 것이 다가 아니다.

Translated by Def Jay