본문 바로가기

Works/Interviews

DJ SKEME RICHARDS ( ROCK STEADY CREW / SESION 31 )




KOREANROC:
Please introduce yourself and tell everyone a little about your background as a break DJ.

자신에 대한 설명과 브레이크 DJ가 된 배경을 얘기해달라

Skeme:
My name is Skeme Richards, Im a DJ for the Rock Steady Crew and have been DJing since 1981.
Im not only a break DJ but a DJ in general, I spin everything from Hip Hop, Classics, Breaks, Funk, Soul, House and other genres.
Thats what makes me a complete well rounded DJ.

나의 이름은 Skeme Ricahrs이고 Rock Steady 크루의 DJ 이다. 1981년 부터 DJ를 시작 했고 브레이크 DJ 만이 아니라 모든 장르의 음악을 튼다.
힙합, 클래식, 브레이크, 펑크, 쏘울, 하우스 그리고 등등. 그래서 나는 well-rounded 한 DJ라 할수 있다.

KOREANROC:
How was the DJ scene when you got into the Hip Hop scene?

힙합 씬에 발을 들였을때의 DJ 씬은 어땟나?

Skeme:
Well I stated DJing in 1981 and back then it was about spinning breaks, funk, disco etc. It was about spinning anything that had a real funky beat, or nice groove to it. There was alot of good music because it was fresh out of the 70′s so there were still bands creating music. Then you had the great stuff like Gwen Mccae’s “Funky Sensation” or Tanya Gardners “Heartbeat”, thats when people really enjoyed dancing and the club scene was so crazy! Plus thats when your blending, mixing, and scratching styles were really just developing so it was all brand new and fresh.

DJing을 81년에 시작 했는데 그때는 그냥 브레이크 음악, 펑크, 디스코 그리고 등등을 트는게 대세였다.
그냥 펑키한 비트나 좋은 Groove가 있는 음악을 틀면 되는 것이였다. 그때는 좋은 음악들이 많았던게 70년대가 갓 지난 해라서 밴드들이 아직도 음악을 만들고 있었기에말이다. Gwen Mccae’s “Funky Sensation” Gardners “Heartbeat”과 같은 대박 음악들이 있었는데 이때 당시가 사람들이 정말 춤추는 것을 좋아했고 클럽들은 난리가 났었다. 그리고 이 때 가 DJing의 스킬들(혼합하는거, 스크래칭 등등) 스타일들이 갓 나오기 시작해서 정말 새로웠고 fresh했다.

KOREANROC:
So you’ve been envolved in Hip Hop for a long time and have seen it change many times, how do you keep up with all of the changes over the years as a DJ?

힙합씬에 오랫 동안 있으면서 여러번 바뀌는 것을 경험 했을텐데 DJ로서 이런 변화에 어떻게 대응하는가?

Skeme:
As a DJ your job is to educat the listener and to break new grounds and introduce good new music to the listener. As a break DJ I always try to bring something fresh and funky to the bboy scene that no other DJ’s are playing. This not only seperates me from other DJ’s but it also brings out new flavors in Bboys and Bgirls because I bring out that soulful aspect thats missing from the scene. Also, alot of DJ’s get stuck playing the same classic songs, those are good songs but there are so many unheard and unplayed songs that are just as fresh.

DJ로서의 일은 청취자들을 교육시키는 것과 새로운 브레이크음악과 새로운 음악을 청취자들에게 알리는 것이다. 브레이크 DJ로서는 다른 DJ들은 틀지않는 항상 FRESH하고 FUNKY한 것을 비보이들에게 제공 해주어야 한다. 요즘에는 BBOY들과 BGIRL들이 새로운 Flavor를 느끼지 못하는 것 같다. 내가 제공 하는 soul적인 면이 요즘 씬에서는 빠져있는 것 같다. 많은 DJ들이 항상 똑같은 옛날 음악들을 트는데..분명히 좋은 노래들이긴 하지만 아직 들어보지 못한, 아직 틀지 못한 FRESH한 노래들이 많다.

KOREANROC:
As Kool Herc said, digging is important in the aspects of Djing. But as time goes by, it is hard to feel the Old Skool analok LP’s. Tell us about your own digging style, and also tell us about any episodes digging rare LPs.

Kool Herc이 말했듯이, Digging은 DJING에 있어서 중요한 부분이라고 했는데 시간이 흐르고 이제는 Old Skool Analog LP들을 찾기가 힘들텐데
당신만의 Digging style과 희귀 LP들을 구했을때의 에피소드가 있다면 얘기해 달라!

Skeme:
Good music is good music! I love diggin for Vinyl LP’s because there is so much unheard and undiscovered music out there. The vibe that the bands had when they were creating this music just doesnt exist anymore. New bands dont have that same rawness about them, they try to duplicate it but they dont understand how to re-create it! I love seeing peoples reaction when I throw on a song that is so dope and they’ve never heard it before, they just go off! One of my best digging finds definitly has to be finding the Incredible Bongo Bands “Apache” on 45, I actually have doubles of this record. When I ask other djs about it they didnt even know it exists. But I’ll search all day everyday for records, no matter what town, city, state or country!

좋은 음악이란 좋은 음악이다! 나는 Vinly LP들을 디깅하는 걸 정말 좋아한다. 아직 들어보지도 못하고 알려지지 않은게 너무많기 때문이다.
밴드가 LP에 담을 음악을 만들었을때의 VIBE는 이제 더이상없다. 새로운 밴드들은 예전 밴드들 처럼의 그런게 없고 모조품을 만들려고는 하지만
새로 리메이크 할줄은 모른다! 사람들이 내가 아무도 들어보지 못한 음악을 틀었을때의 반응들을 보면 나는 정말 좋다. 다들 열광한다!
최고의 에피소드는 Incredible Bongo Band의 ‘Apache’를 45(이건 정확히 무슨예기를하는지는 모르겠습니다. 레코드얘기같은데) 로 찾았을 때 의 일이다. 두개나 가지고 있는데 다른 DJ들에게 물어보면 그게 존재하는지 조차도 몰랐다더라. 하지만 나는 하루종일 레코드를 뒤질거다, 어떤 마을, 도시, 주 아니면 나라여도 말이다!

KOREANROC:
I’ve noticed that alot of the songs that you play are not traditional breakbeats, what do you look for when your buying records to play at events?

너가 트는 음악들 중에 대다수가 전통적인 브레이크 비트들이 아닌데, 음악을 틀기 위해 레코드를 살때 뭘 중요하게 보나?

Skeme:
I look for records that have a really raw groove to it where the band gets into a zone and lets loose. From there I visualize how some of my favorite bboys / bgirls on the scene would react to these songs on the floor. If I can see them reacting to it then I know I have a winning record.

내가 레코드를 볼때는 정말 신선한 groove를 느낄수 있는, 밴드가 어느 한 구역에서 미친듯이 트는 것같은 걸 본다.
그리고 내가 가장 좋아하는 BBOY/BGIRL이 그 노래에 어떻게 반응할지를 상상해 본다. 그들이 반응하는걸 볼수 있다면, 나는 최고의 레코드를 갖게 되는 셈이다.


KOREANROC:
Who are some of those Bboys that you would visualize?

그러면 그럴때 상상하는 BBOY들은 누구인가?

Skeme:
Ynot(RSC) is one of the illest Toprockers but he’s an all around ill bboy with alot of soul, he makes me a better DJ when I see him dance to my music. Also, Crazy Legs(RSC) because he’s got that old school energy thats running thru his blood, whenever I see him dance I feel like Im back in time when bboy was really pure and raw. Focus (Flow Mo), Downroc($7 Crew / Ready 2 Rock) and a few other people. But every true Bboy or Bgirl inspires me though.

YNOT(RSC)는 정말 최고의 탑락커이고 soul이 있는 다 잘하는 비보이이다. 그가 내가 트는 음악에 춤을 출때면 나는 한층더업그레이드 되는 것 과 같다. 그리고 Crazy Legs(RSC) 그를 볼때마다 느끼는 거지만 그는 그의 피에 OLD SKOOL 흐르고 있는게 느껴지고 그가 춤을 출때면 옛날에 비보잉이 정말 더렵혀지지 않았을 때가 떠오른다. FOCUS(FLOW MO), DownRoc($7 Crew Ready 2 Rock) 그리고 몇몇 더 있다.
Real BBoy/Bgirl들은 나에게 영향을 준다.

KOREANROC:
As a DJ you seem to have a tight connection with the bboys, have you ever been a bboy?

DJ로서 BBOY들과의 인맥이 넓어 보이는데 본인이 BBOYING을 즐긴적이 있나?

Skeme:
Even though I stopped dancing in 1985 Im still a bboy, I still have the same mentality that I had back then, it never changes. Thats why I know the vibe and the energy to bring at events and jams because I know what I would want to dance to. At the end of the day its strictly about rockin’ a really great party. Im still fresh with my Toprocks!

1985년에 춤을 그만둿지만, 나는 아직까지 BBOY이다. 그때 당시의 마인드를 아직도 지켜오고있고 절대 바뀌지 않는다.
그래서 대회나 어딜 가던 어떤 노래를 틀어야 할지 아는 것이다, 내 자신이 어떤 BBOYING을 했기 때문에 어떤 음악을 틀면 좋은지를 알기 때문에 말이다. 결론은 얼마나 광분시키느냐이다. 나의 Toprock들은 아직도 Fresh 하다!

KOREANROC:
Your popularity and reputation has been growing fast, how is this?

너의 인기는 순식간에 커졌다. 어떻게 된 것인가?

Skeme:
To be honest with you I try to put myself in a position to be seen or heard at all times. Im not only a DJ but a fan of this culture too. So I always hangout with bboys everywhere I go. After I spun for the Skill Methodz 10 Yr Anniversary people started to take notice, from there I’ve spun most of the major events, RSC Anniversary, Mighty 4, Evolution, UK Championships, Bboy Hodown, Ashes 2 Ashes and more. Im also DJing the Flow Mo Crew 5 Year Anniversary in Finland on May 25th. Also, my cds are constantly being distributed all all around the world.

솔직해지자면, 난 내자신을 알리는 것을 좋아한다. 나는 이 문화의 DJ 뿐만이 아닌 하나의 팬이다. 그래서 어딜가든 BBOY들과 어울린다.
Skill MEthodz의 10주년 파티 때 DJ를 맡고서는 대부분의 주요 대회에서는 나를 부르더라. RSC 기념일, Mighty 4, Evolution, UK Champs, Bboy Hodown, Ashes 2 Ashes 그리고 등등. 나는 3월 25일에 있을 Flow Mo 5주년 기념일 때 Finland에 가서 DJ를 보기로 했다. 그리고 나의 음반들이 전세계에 널리 퍼지고 있어서 그렇다.

KOREANROC:
Lets talk about that for a second, how many cds have you done?

잠깐 짚고 넘어가보자. 몇장의 음반을 만들었는가?

Skeme:
I’ve done 5 cds in less than 2 years. Bboy Essentials 1 & 2 (Hosted by Ynot), Bgirl Finesse (Hosted by Bgirl Emiko of Flexible Flave), Skill Methodz Anniversary CD, the UK Championships CD, and I have the new Flow Mo Crew Anniversary CD coming in a couple of months so that will be the number 6. All of them have different flavors but equally fresh!

난 2년도 안되어서 5장의 음반을 냈다. Bboy Essentials 1,2(Ynot이 연 행사), Bgirl Finesse( Flexible Flave의 Bgirl Emiko가 주최한 행사), Skill Methodz 기념 행사 CD, Uk Championships CD, 그리고 곧 Flow Mo crew 5주년 기념 파티 CD를 만들 생각이니까 6번째가 되겠다. 6장 모두 다른 Flavor가 있지만 모두 똑같이 FRESH 하다!


KOREANROC:
Hard moments after DJing?

DJ를 할때 힘들었던 시기는?

Skeme:
I’ve never had any hard moments because I enjoy this so much, the only difficult thing is carrying all those records! But for me, this culture brings me so much joy and its such a great feeling when you bring a great vibe to a jam or event that people remember forever.

나는 너무나도 즐기기 때문에 힘든 시기가 없었다. 하지만 가장 힘든것은 그많은 레코드 들을 들고 다니는 것이다! 이 문화는 정말로 나에게 너무나도 많은 기쁨을 주고 내가 Jam이나 대회에서 음악을 틀었을 때 사람들이 평생 기억해주는게 정말 기분좋다.

KOREANROC:
Most memorable moments?

가장 기억에 남는 순간은?

Skeme:
Every event is a memorable one because of the different bboys that I’ve meet or the DJ’s that I’ve spun with. I’ve done most of the major events in the states and each time I try to outdo the last time. But for me spinning the entire event for RSC anniversary 2006 was crazy because I spun for like 6-7 hrs straight and bboys rocked the whole time loving the music i played. Evolution 3 because
I was brought in to spin the cyphers, semi finals and finals. That shows people trust me at the peak of their jams to bring that flavor. Skill Methodz 10 yr anniversary and Mighty 4 because I became a household name in the bboy community. Bboy Hodown, UK Champs, Ashes 2 Ashes will be remembered forever.

대회 하나하나가 나에게는 기억에 남는다 왜냐하면 새로운 BBOY들과 DJ들을 만나기 때문이다. 미국에서의 큰 대회들에서 다 음악을 틀어봤는데
항상 그전에 했던 때보다 잘하려고 한다. 하지만 최고의 순간은 RSC의 2006년도 파티때 6-7시간 동안 쉬지않고 음악을 틀었는데 그에 지지않고 BBOY들이 계속 춤을 추며 내가 트는 노래들에 열광했을 때다. Evolution3도 기억에 남는게 내가 Cypher와 4강 그리고 결승에서 DJ를 봤기 때문이다.
사람들이 나를 믿기에 열기가 고조될때 나의 음악을 틀게 해준다는 말이다. SM 10주년 파티때 와 Mighty4도 기억에 남는 이유는 BBOY community의 가족이 되었기 때문이다. UK champs랑 Ashes 2 Ashes도 평생 기억에 남을 것 이다.

KOREANROC:
In bboying there is foundation, is there something similar in DJing?

BBOYINg 에는 FOUNDATION이란게 있는 DJING에도 그런게 있나?

Skeme:
Yes, it first starts with understanding and having a connection with the music. If you dont have a connection to it then you cant truly understand it. Next a good DJ should know how to play the music, know how to transition between songs, know how to blend scratch, and cut. I see too many DJ’s beat juggling and going crazy while there playing for bboys, thats overkill its too much.
There’s a certain swagger and smoothness that I have that you wont see in these new DJ’s. I bring that old school knowledge and flavor and apply it to whats going on now.

있다. 처음으로는 음악을 이해하고 연결이 되어야 한다. 만약에 음악과 관계를 맺지 못한다면 그 음악을 진정으로 이해 할수 없다.
진짜 DJ라면 음악을 틀줄 알아야하고, 음악과 음악의 연결할줄 알아야 하고, 믹스,스크래치, 그리고 잘라낼줄 알아야 한다. DJ 들이 요즘에 BBOY배틀에서 음악을 틀때 미친듯이 beat Juggling을 하는게 보이는데 그건 비보이들을 죽이는 일이다. 내가 음악을 틀때는 부드럽고 살짝 거만함이 있는데 다른 DJ들에게서는 볼수 없는 것들이다. 나는 그 Old Skool의 지식과 Flavor를 다 보여주며 현재와도 연관되게 한다.

KOREANROC:
Do you change the beats by watching the movements of the bboys in a competition?

대회에서 BBOY들의 움직임을 보고 음악을 바꾸는가?

Skeme:
No. The DJ came before the bboy, and the DJ’s job is to educate the listener and to make them react to different styles of music. The DJ sets the vibe of the event but he should always stay in a bboy context of the music that he plays. There’s so much good music out there and most of the djs play the same breakbeats, disco breaks, and 90′s hip hop and thats because they dont have the ear to understand the music and if you dont have that then you cant educate the listener which is the DJ’s number one job!

아니다. DJ는 BBOY보다 먼저 있었고 DJ가 할 일은 청취자들을 가르키고 다른 스타일의 음악에 반응 할수 있도록 해야 하는 것이다.
DJ는 대회의 분위기를 조성하되 BBOY들의 마인드를 기본으로 삼아야 한다. 너무나도 좋은 음악들이 널려 있는데 다들 너무나도 같은 브레이크 비트와 디스코 브레이크랑 90년대 힙합음악만을, 음악을 이해하지 못해서, 틀려고 하는데 음악을 이해하지 못한다면 그러면 청취자들을 교육시키지 못한다. DJ로서의 가장 중요한 일인데!

KOREANROC:
Do you feel like breathing together with the audience or the bboys?

관중들과 BBOY와 같이 숨쉬는 것 같이 느끼나?

Skeme:
Yes! Definitly! I’ve had so many people tell me that I’ve changed the way that they dance because of the music I play. I bring a more soulful and funky vibe that people feel in a different way than just traditional drumbreaks. At first they might not understand but when they see Ynot (Rock Steady Crew) toprockin’ or Focus (Flow Mo) goin off then they get the first hand view of what they can do to it. Every chance I get I take pictures with all the crews and shake every bboy / bgirls hand because I like to know who Im playing the music for.
Now I have a crew named Sesion31 that travel everywhere I go just to rock the circles and who other people, this is how you rock when DJ Skeme is spinning! This bboy culture keeps me feeling young!

당연하다! 많은 이들이 내가 트는 음악 덕분에 춤을 추는게 달라졌다고 했다. 나는 단순한 전통 드럼 브레이크 음악보다는 영혼이 있고 펑키한 vibe,
사람들이 서로 다르게 느끼는, 음악을 튼다. 처음에는 모르겠지만, 나의 음악에 Ynot이 탑락을 하는것을 보거나 , Focus가 반응하는걸 보면 알수 있을 것이다.
나는 항상 기회가 되면 모든 BBOY/BGIRL들과 악수를 하고 사진을 찍는다. 내가 어떤 사람들을 위해 음악을 트는 것 인지 알수 있기 위해서다.
이제 나에게는 Sesion31이라는 크루가 생겼고 어딜 가서든 음악을 틀 것이다. 내가 음악을 틀때는 이렇게 춤을 추는 것이다!! 이 문화는 정말 나를 젋게 느끼게 해주는 것 같다. !


KOREANROC:
Do you have any rules or motto when your DJing?
(For example, bboys becoming one with the music)

DJing을 할때의 룰 같은 것이 있나?

Skeme:
For me, your only as good as the last jam you spun so I go in everytime to rock it 100%. My golden rule is I have to set the vibe for the jam, I keep the traditional values that were around in the early days of party rockin’ and apply them to todays standard. Alot of DJ’s stray too far and play stuff that has no connection what so ever to bboying, just because you like the record doesn’t mean
you should play it. Im a bboy, DJ, graff writer and all around Hip Hop head, so I understand this culture 100% alot of DJ’s have no connection to the music so they play alot of garbage or they’ll play something because its rare….rare doesn’t make it fresh! And bboys should always be one with the music, if you have no connection to this music then you should NOT call yourself a bboy! A bboy should be able to explain why a song makes them move a certain way and not just say it makes my hype!

나로서는 그전에 했던 행사에서 음악을 틀때 와 같을테니까 항상 100%자세로 임한다. 가장 중요한 룰은, jam을 위해 vibe를 만들어 주고 전통적인 가치를 현재의 기준과 맞춘다.
많은 DJ들이 BBOY와는 관련이 없는 음악들을 많이 트는데 너 자신이 그 음악을 좋아한다고 해서 무작정 틀면은 안되는 것이다.
나는 BBOY,DJ Graff Writer이고 많은 진짜베기들을 알고 있기 때문에 이 문화를 100% 이해한다. 대부분의 DJ들은 음악을 진심으로 알지 못하기 때문에 쓰레기 같음 음악을 틀거나 그냥 희귀해서 틀기만 한다. 희귀하다고 FRESH한건 아니다!
그리고 BBOY들은 항상 음악과 하나가 되어야 한다! BBOY는 음악이 왜 자기를 움직이게 하는지를 설명할줄 알아야 한다, 왜 기분좋게 만드는지를 설명하는게 아니라!

KOREANROC:
How can promotors contact you to DJ their events, or to buy your cds?

프로모터들이 널 부르고 싶거나 너의 씨디를 사고 싶으면 어떻게 해야하나?

Skeme:
To book me for events email me searone@aol.com or myspace.com/djskemerichards. You can also buy mixtapes by emailing me also.

그런거는 searone@aol.com 과 myspace.com/djskemerichards로 연락 하면 된다. 씨디들도 이메일을 통해서 살수 있다.

KOREANROC:
Any last words to the readers?

마지막으로 할말은?

Skeme:
Yes! First I would like to thank all of the Bboys & Bgirls for the continued support and playing my cds at all their practices. Also to all the promotors that have booked me for events, thank you for helping me to become all-city on a worldwide level. Also to those bboys and bgirls worldwide that take the time out to send me emails about how I inspire them to dance! And to my squads Rock Steady Crew, Sesion31, and The Bawdy Girls!
But most importantly the staff at KoreanRoc.com for taking the time out to do this interview, its an honor to be the first DJ interviewed on your site!
I’d like to give a shout out to Koreanroc.com, good music lovers worldwide
all the Korean DJ’s, keep this culture alive!

아! 처음으로 하고 싶은말은 많은 BBOY/BGIRL들이 나를 응원해주고 나의 음악을 연습할때 틀어서 들어줘서 감사하다고 전하고 싶다! 그리고 프로모터들! 나에게 많은 기회를 주어서 이제는 많은 곳을 돌아다닐수 있게되어서 감사한다! 전세계에서 나에게 나의 음악이 춤을 출때 많은 영향을 준다고 하는 많은 BBOY/BGIRL들에게도 감사한다!
그리고 나의 크루 Rock Steady Crew, Sesion31 그리고 The Bawdy Girls도!
더 중요하게 이 시간을 내주어 인터뷰를 한 KoreanRoc.com의 모두들! 당신들의 싸이트에 DJ로서는 첫 인터뷰가 되어서 정말 영광이다!
코리안락닷컴과 음악을 사랑하는 모든 이들과 한국의 DJ들에게 이 문화를 살아있게 만들자라고 샷아웃하고싶다!



Translated by Def Jay

'Works > Interviews' 카테고리의 다른 글

ALIEN NESS ( MIGHTY ZULU KINGZ )  (0) 2012.02.16
WICKET ( RENEGADE / FOOTWORK FANATICS )  (0) 2012.02.16
KATSU (STYLE VALE TUDO / MZK / 7$ Worldwide / Freshsox )  (0) 2012.02.16
LIL CESAR ( AIR FORCE CREW )  (0) 2012.02.16
FREEZE ( GHOST CREW )  (0) 2012.02.16